Zima je za dveřmi. Přibude solených úseků silnic

Přiblížilo se nové zimní období. Silničáři již končí stavební práce na rekonstrukcích a opravách silnic, aby se v maximální míře zaměřili na jejich zimní údržbu. V záloze jsou lidé i technika. Období zimní údržby silnic a nepřetržité služby dispečinků zimní údržby trvá od 1. listopadu do 31. března.

Které silnice se budou udržovat a jakou technologií

Pravidelná zimní údržba, to je zmírňování následků povětrnostních vlivů, bude - přes zásadní nesouhlas Zlínského kraje - prováděna odděleně již třetí rok. Podle zvoleného postupu ministerstva dopravy zajišťuje jimi vybraný uchazeč údržbu na všech úsecích dálnic a silnicích I. třídy. Zlínský kraj nadále zodpovídá za údržbu silnic II. a III. tříd.

Pokud jde o krajské silnice, chemický posyp (solení) bude podle plánu zimní údržby letos používán na 735 kilometrech dopravně nejzatíženějších silnic (42 %), inertními posypy (kamennou drtí) bude udržováno 923 kilometrů (52 %). „Chemické udržování silnic je přibližně 1,5krát dražší, ale pro motoristy představuje větší komfort. Délka chemicky udržovaných silnic se letos zvýšila proti loňskému roku přibližně o 60 kilometrů. Jde například o silniční úseky II/433 hranice kraje. - Morkovice, II/495 Uherský Ostroh - Hluk, III/49714 Uh. Brod - křižovatka Pašovice, III/4867 Rožnov - Hutisko-Solanec," uvedl krajský radní pro dopravu Ing. Jaroslav Kučera. V některých lokalitách je však dosažení žádoucího zavedení chemického ošetřování silnic konfrontováno s možnými dopady na životní prostředí v chráněných krajinných oblastech.

Přibližně 107 kilometrů silnic III. třídy s malým dopravním významem (6 % krajských silnic) se v zimě neudržuje. Tyto úseky budou opatřeny svislým dopravním značením, které řidiče na neudržovaný úsek předem upozorní.

Časové limity a odpovědnost

Pro účely zimní údržby jsou silnice rozděleny do tří skupin či pořadí. U každého pořadí platí jiné zákonné časové limity pro odstranění závad ve sjízdnosti. Pro silnice zařazené v I. pořadí je lhůta pro obnovení sjízdnosti 3 hodiny, ve II. pořadí 6 hodin a ve III. pořadí 12 hodin. Letos poprvé najdou motoristé podrobné mapy plánu zimní údržby silnic i s jejich zařazením do příslušného pořadí také na webu Ředitelství silnic Zlínského kraje.

Zimní údržbu na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji budou provádět na základě uzavřených smluvních vztahů s ŘSZK „Sdružení SÚS 2015". Na území jednotlivých okresů pak budou práce realizovat následující členové sdružení: Kroměříž - SÚS Kroměřížska, s. r. o., Uherské Hradiště - SÚS Slovácka, s. r. o., Vsetín - SÚS Valašska, s. r. o. a Zlín - SÚS Zlínska, s. r. o.

Zimní údržbu na silnicích I. třídy ve Zlínském kraji bude, na základě uzavřených smluvních vztahů mezi Ministerstvem dopravy ČR, respektive Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, zajišťovat obchodní společnosti AVE CZ odpadové hospodářství, s. r. o. Na části území okresu Vsetín pak společnost SÚS Valašska. V okrese Kroměříž „Sdružení AMS" (SÚS Kroměřížska a AVE CZ, s. r. o.). Na území okresu Uherské Hradiště bude pro ŘSD ČR zajišťovat zimní údržbu obchodní společnost SÚS Slovácka.

Zásoby posypu a technika

Celkově bude v zimním období 2015-16 připraveno pro silnice II. a III. třídy na území celého kraje 60 sypačů pro posyp vozovek i odstraňování sněhu pluhováním, 106 traktorových radlic, 37 nakladačů a 18 ks těžké techniky (sněhových fréz, grejdrů apod.). „Tento počet mechanismů by měl zajistit kvalitní zimní údržbu bez výraznějších problémů," uvedl provozně-technický náměstek ŘSZK Ing. Radek Berecka. Při maximálním nasazení může být do zimní údržby silnic zapojeno až 339 pracovníků.

Pro letošní zimní období je na skládkách a ve skladech SÚS připraveno 11 210 tun posypové soli a 16 750 tun kamenné drti.

Informovanost

Dispečinky zimní údržby budou držet po celé zimní období nepřetržitou službu. Směnový vedoucí sleduje vývoj počasí pomocí meteorologického systému METIS. Má přehled o místní předpovědi počasí i o vývoji povětrnostní situace v sousedních regionech. Dalším nemalým pomocníkem při rozhodování o výjezdu sypačů jsou automatizované meteostanice, které jsou instalovány u silnic na různých místech kraje. V současné době je jich v provozu 21, z toho tři u silnic II. třídy. Dispečeři dodávají informace také do celostátního informačního systému o sjízdnosti silnic, který provozuje Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Zdroj: ŘSZK – Ředitelství silnic Zlínského kraje


nahoru