Lékařka Nemocnice Valašské Meziříčí radí, jak zajistit školákovi dostatek energie

Nástupem do školy opouští dítě rodinné zázemí a otevírá se před ním nový svět. S novým školním rokem si maminky začínají doma lámat hlavu nad tím, jak dodat svému potomkovi dostatek energie a skloubit ideální představy o zdravém jídle s chutěmi jejich dítěte. Jak zajistit školákovi dostatek energie během celého dne, vysvětlila odbornice z Centra redukce hmotnosti Nemocnice Valašské Meziříčí:

Škola na dítěti vyžaduje pozornost a soustředění. K procesu učení dítě potřebuje obrovské množství energie. Zdrojem energie je především potrava, a tudíž to našemu potomkovi ve škole bez pořádné snídaně a svačiny opravdu moc nepůjde. Snídaně dodá tělu důležitou energii po nočním hladovění a poskytuje tak také energetický základ pro dopolední výuku, která je nejnáročnější částí školákova dne. Abychom předešli zlozvyku nesnídat, je důležité vést děti k návyku pravidelného snídání již od útlého věku – a vlastním příkladem.

Aby energie školákovi vydržela až do polední přestávky, je nutné snídani po dvou až třech hodinách doplnit vhodnou svačinou. Dopolední hladovění se může podílet na vzniku nadváhy a obezity.Kromě toho způsobuje také nesoustředěnost, zhoršenou schopnost vnímání výkladu a může tak přímo zhoršit školní výsledky,“ upozorňuje MUDr. Lucia Holubová z Centra redukce hmotnosti Nemocnice Valašské Meziříčí.

Svačina je malé jídlo mezi snídaní a obědem, její konzumace chrání před únavou a poklesem výkonnosti, které se jinak často objevují před polednem. Velmi dobře se ke svačině hodí ovoce podle ročního období a chuti dítěte. Banán a jablko nebo hruška a několik mandarinek. Vhodné je i pečivo různého druhu, postačí nevelké množství. Příkladem vhodné svačiny je tradiční chleba se sýrem. Skvělým doplňkem všech namazaných chlebů je jakákoli zelenina. Neměli bychom zapomínat na mléčné výrobky např. ve formě jogurtového nápoje. Důležité je také dítěti zajistit během celého dne dostatek tekutin. „Dětský organismus má velmi omezené možnosti vytvářet si zásoby energie, a proto se u nich její nedostatek projevuje téměř okamžitě. Jsou podrážděné nebo naopak jakoby utlumené, nesoustředěné a často se přidává také bolest hlavy,“ varuje lékařka a dodává: „Ideálně by měla svačina školáka obsahovat tzv. trojkombinaci základních živin – bílkoviny, sacharidy a tuky.

Nevíte si se stravováním svého potomka rady? Nebo byste sami rádi začali žít zdravě a nevíte, jak začít? Pak neváhejte kontaktovat odborníky z Centra redukce hmotnosti (tel.: 571 758 251). 

Zdroj: Mgr. Radka Baková – AGEL a.s.


nahoru